Brâncuşiana Copiilor 2011

LA O EXPOZITIE „BRANCUSIANA COPIILOR”,2011.

Pe data de 17 martie a avut loc vernisarea Expozitiei Nationale de Arte Vizuale ” Brancusiana Copiilor”, 2011 la Muzeul Judetean „Al. Stefanescu”, Tg-Jiu , aflata la a IX editie. Ea incheie sirul manifestarilor omagiale din februarie-martie ( simpozioane , expozitii internationale , vizite la monumente de arta ) dedicate parintelui sculpturii moderne – Brancusi si va sta pe simeze cel putin doua saptamani – timp in care multi elevi vor avea ocazia sa-si vada lucrarile expuse si sa urmareasca si alte modalitati de exprimare prin limbajul plastic al lucrarilor elevilor de la alte scoli din judet si din tara .
Expozitia cuprinde aproape 400 de lucrari in urma selectiei facute de organizatori dintr-un numar mult mai mare, provenite de la 4 gradinite , 9 scoli primare, 19 gimnaziale si 8 liceale-asadar o plaja destul de mare din aria invatamantului preuniversitar, de la varsta prescolara pana la cea liceala si vocationala(ca varsta -de la cel mai mic artist, Ghiorghiu Ana-Maria ,de doar 2 ani si 8 luni pana la cel mai mare ,de 20 de ani). In total deci, sunt 39 institutii scolare conduse de 52 de indrumatori:educatoare,invatatori,institutori,profesori.
Ca si in editiile anterioare si in aceasta gasim o mare varietate de reprezentare : dimensiuni,tehnica , stilistica. Altfel spus, putem vorbi despre unitate in diversistate, acest lucru asigurandu-l insasi tema de lucru propusa – ” La Brancusi” . Cu toate acestea exista in expozitie si lucrari care se „abat” de la regula prin apelarea si la alte genuri artistice : peisaj , natura statica etc.
Gasim , de asemnei , o mare varietate de exprimare -de la “mazgalelile „copiilor foarte mici, ( sub si de varsta prescolara), debordand de spontaneitate,la compozitiile mari,elaborate ale elevilor de varsta gimnaziala si liceala.
Mare majoritate din lucrari face referire la opera brancusiana, in mod special cea legata de ansamblul targujian, mai mult sau mai putin voalat, mai ales in cele ale elevilor din judetul Gorj,cu deosebire la cele din invatamantul primar ( C.N. ” T.Vladimirescu ” Tg-Jiu, Sc.Gen.Nr.8 „C. Savoiu „) dar si in lucrarile elevilor de alte varste: C.N , “N. Titulescu”,Slatina, C.N, “St. Cel Mare”,Bacau, C.N “ A.Saguna”, Brasov etc. Altele sunt cele care preiau motive brancusiene-romboidul,ovoidul,sfera,cilindrul etc. in interpretari compozite (Sc. Gen nr1 Tg-jiu; Liceul de Arta , Tg-Jiu), sau apeleaza la forma-metafora, ducand compozitia spre suprarealism (Scoala nr.1 Bumbesti-Jiu; Liceul de Arta Tg-Jiu ; Sc . Gen. nr 12), sau spre sinteza ( Sc.Gen.nr.4, Tg-Jiu; Sc.Gen.nr.8; Liceul Teologic Tg-Jiu; Sc.nr.1 Motru) etc.
Se observa un salt calitativ in compozitiile elevilor multor scoli gorjene care pun accentul in mod special pe creativitate si nu pe reproducerea, imitarea operei brancusiene.
Spontaneitatea ,explozia de culoare rezultata din contrastele cromatice, cu accent pe cel in sine, de complementare si de calitate fac deliciul lucrarilor elevilor de scoli primare si nu numai (Sc. 194 „Marin Sorescu” , Bucuresti cu cei 6 indrumatori ,dar si clasele de generala de la aceeasi scoala; Scolile 1,3 Rovinari ,Gorj: Plopsoru Gorj ;, Sc 24 „Sf .Gheorghe” Craiova; Liceul Teologic, (invatamant primar). Pe ansamblul asistam la o sarbatoare cromatica in care copiii si adolescentii se exprima. Aceasta ar fi partea buna a lucrurilor .
Exista si o parte negativa care va trebui urmarita , monotorizata mai indeaproape la urmatoarele editii. Aceasta se refera ,in primul rand, la cantitatea mica de lucrari venite din alte judete , desi lansarea concursului pe site s-a facut inca din luna noiembrie . Apoi slaba reprezentare a formelor tridimensionale in expozitie, gandind, mai ales, ca Brancusi a fost mai inainte de toate sculptor. Merita amintita aici osteneala profesorilor de la scolile- Generala 4 ,cu 6 lucrari mici in lut ,ipsos ,orientate in zona spirituala – (prescura ,cuib ), prof Ghiorghiu Iliana; .Gen 2 ” E .Teodoroiu “,cu doua lucrari in tehnica “origami” , prof Ciurea Diana si Sc. Gen Ceauru,Balesti,Gorj, cu o lucrare in lemn, prof Ionita Ionela .Chiar daca in programa scolara forma spatiala ocupa un loc minor in ansamblul tematic , asta nu inseamna ca trebuie exclusa din lista de lucrari a indrumatorului pentru expozitie. Acest lucru ne conduce sa credem ca temele enuntate mai sus lipsesc cu desavarsire din activitatiile desfasurate la clasa si asta nu este bine. De la scoliile vocationale doar Liceul Teologic se prezinta la acest capitol cu 3 lucrari in lemn,decorative, profesor Nicolae Clarissa. Foarte putin!
Si pe langa aceste aspecte mai putin controlabile ,mi se pare alarmant ca scoli cu profesori titulari si suplinitori calificati sa nu participe la un asemenea eveniment de anvergura,care,fiind actiune consemnata in Programul anual de activitati , coordonata de Cerecul Pedagogic al Profesorilor de Educatie Plastica din judet , prin I.S.J Gorj , devine obligatie. Cum se justifica inertia profesorilor prin absenta lucrarilor elevilor lor de pe simezele expozitiei, daca nu ca afront, ignoranta si nepasare fata de una din cele mai mari valori ale artei lumii-Brancusi?. Sau lipsa de activitate la clasa?! .Un dascal situat geografic situat in arealul brancusian , care preda o disciplina ce trebuie sa insufle copilului dragostea pentru frumos, sa-l orienteze spre creativitate,sa-l sensibilizeze, nu are voie sa lipseasca de la aceste manifestari,nsi numai la cele legate de scoala. Din respect pentru scolile respective ,care altadata erau in fruntea acestor manifestari,nu dau si numele „dascalilor”. Iata-le : C.N „Spiru Haret”, Tg-Jiu; C.N ” T.Arghezi” si Scoala Generala „G. Uscatescu”, Tg-Carbunesti ; Sc . Gen . Nr.2 Motru,Sc.Gen.Nr 11″C.Brancusi”(gimnaziu)” Tg-Jiu ; Palatul Copiilor Tg-jiu; Clubul Elevilor Tg. Carbunesti etc. Unde sunt micii artisti din scolile din Tismana, Pestisani si in atataea comune gorjene,din atatea scoli primare care cu siguranta au elevi creativi,cu aptitudini pentru latura estetica.Pentru acestia -profesori mai ales si elevi- afirmatia – predictie camussiana ca „estetica va fi etica viitorului’ devine grea intrebare, si retorica” …
Un alt punct slab al acestei manifestari este si ignorarea regulamentului de expozitie de catre unii profesori:nerespectarea termenelor de expediere a mapelor, a candidatiilor de expundere a, lipsei listelor etc.
Speram ca la urmatoarele editii aceste neajunsuri sa nu mai apara . Va trebui, de asemeni, sa ne revizuim conduita in savarsirea actului creativ ,cu elevii,renuntand la cele doua extreme strategii,contraproductive: libertatea absoluta,mai bine zis lasarea la voia intamplarii a procesului creativ si „dadaceala-dictata”, inca vizibile in lucrarile elevilor. Ele nu trebuie facute de profesori cu elevi , ci de elevi cu profesori.
Fiecare scoala are ’Brancusiul’ ei. , Sa-l cautam si sa-l decoperim. Imi veti spune, probabil ca marele artist s-a descurcat singur. Este adevarat in parte. Cred ca geniile intotdeauna razbesc in vicisitudiniile vietii. Dar nu intotdeauna singura. Dar dascalul!Unde era?
Si mai e ceva :Unde sunt prietenii copiilor- adulti:parintii,oficialitatile,incurajatorii lor, adica . Veniti sa-i priviti. Aveti ce vedea!Ei au acea puritate pe care Brancusi o purta cu sfintenie.Si candoare,simplitate,sinceritate. Ei au aceea puritate pe care si Brancusi o purta cu sfintenie . Si candoare simplitate si sinceritate. „Suntem morti daca nu stim sa mai fim copii” spunea el. Si bine spunea. La ce s-o fi referit, oare?!
Profesor , Gheorghe Plaveti

1 Comentariu

  1. milady2611 spune:

    …si totusi, nu s-a decis inca niciun clasament al lucrarilor prezentate?

Mergi Sus