Falsuri Brâncuși

IMG_0554Într-o emisiune difuzată recent de postul de televiziune PRO TV – România, te iubesc! -, a fost prezentat traseul urmat de un bronz, copie a lucrării Domnișoara Pogany , în încercarea posesorului său de a o expertiza. Iată opinia cercetătorului Doina Lemny, de la Centrul G. Pompidou – Paris, prezentată la Simpozionul Brâncușiana, Tg-Jiu, 16-17 martie 2013, faţă de piaţa falsurilor brâncuşiene:

~În lumea „descoperitorilor” operelor lui Brâncuși…. fiecare desenează și spune „uite, e semnătura lui Brâncuși” și „este un desen Brâncuși”, „am descoperit din perioada cutare”…

La o expoziție din Monaco, nu vă dau sursa, au fost și câteva persoane din Târgu Jiu și au prezentat aceste… un desen de Brâncuși; bineînțeles că este un fals și nu are rost să facem acum o investigație, o expertiză în ce constă adevăratul desen Brâncuși. Mai recent au fost trimise niște exemple de desene prezentate într-o carte dintr-o colecție a lui Doru Stănculescu. Toată lumea din România se face colecționar de artă de Brâncuși și din nefericire aceste desene au fost prezentate într-o carte ca făcând parte din colectia Muzeului de Artă din Craiova și dacă ne prezentăm astfel, diminuăm importanța lui Brâncuși, noroc că în străinătate aceste afirmații nu se iau în seamă.

Sau nu știu cum au putut să facă un poster cu Brâncuși, să amestece și Pasărea în Zbor, cu Peștele, cu Coloana – este o aberație, înseamnă că cel care a decis și a comandat aceste desene n-a înțeles nimic din Brâncuși. Este o totală neînțelegere a lui Brâncuși. Revin la propunerea Ioanei Vlasiu de a traduce lucrarea lui Friedrich Teja Bach. Eu am susținut-o și am început la Centrul Pompidou… nu atât pentru text, cât pentru catalogul operei lui Brâncuși care vine dupa Catalogul raisonné,  este o continuare a lui Sidney Geist. Deci, primul catalog este făcut de Sidney Geist, Teja Bach a continuat și a făcut acest Catalog raisonné, în 1984 sau 1987. Mai este o ediție cu mult mai recentă, în 2004, a acestui catalog unde el a mai adus câteva îmbunătățiri, câteva informații pe care el le-a găsit între timp, a mai apărut câte o operă care a fost ascunsă, deținută de un particular și a fost vândută prin marile case de licitatie. Acești oameni care introduc falsuri, desene, sculpturi au în cap să faca ei Catalog raisonné , să le lanseze pe piață…..~

(din prezentarea d-nei Doina Lemny, cercetător la Centrul G. Pompidou – Paris, făcută la Simpozionul Brâncușiana, Tg-Jiu, 16-17 martie 2013)

 

Mergi Sus